top of page
Recent Posts
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Featured Posts

Volstrekt idiote mega opdracht of: de Tijger camper


Soms komt er een wel heel korte vraag binnen via de mail, en dat was dit keer deze: "kun je iets met een tijger thema met mijn camper maken."met vriendelijke groet...

Achteraf bleek dat deze opdrachtgever deze vraag bij meerdere airbrushers had neergelegd en ik was de enige die hem beantwoorde....

Dus mijn vragenlijstje terug was best lang; de omvang van de camper, wat had hij in gedachte, tijdsbestek waarin het gebeuren moest, budget, is er schade, zijn er foto's van de camper voor het intekenen van een voorlopig ontwerp en.... wilt u misschien een kopje koffie komen drinken om dit even aan tafel te bespreken. En ja hoor een paar weken later stond de opdrachtgever op de stoep met een sushi lunch om gekke plannen te maken. Ondertussen waren er al flink wat e-mails heen en weer gegaan, dus ik wist al dat de camper enorm was (11 meter lang, 3 meter hoog en breed) een Amerikaanse geïmporteerde Fleetwood, er was een goed budget voor uitgetrokken, de mensen wisten heel goed wat ze wilden maar niet of het allemaal mogelijk was.

Dat wist ik ook niet helemaal want ik kon het beestje niet kwijt. Mijn grote werkplaats is geen 11 meter, de draai kan op mijn pad niet gemaakt worden en 3 meter hoog is het bij mij ook niet. Ik gaf hem dus een voorlopige prijsopgave en de conclusie dat er niks anders opzat om een ruimte te gaan zoeken waar ik aan de gang mocht en dat ik dan de kosten daarvan in de offerte zou verwerken. Duss..eigenlijk dat het feest alleen zou doorgaan bij het vinden van een plek.

Via een oproep op Facebook die flink gedeeld werd en waar erg goed en serieus op werd gereageerd, vond ik een plek bij UCP BV in Zwaagdijk-oost. Ik mocht hun pas aangeschafte loods gebruiken voor dit enorme project.

Toen ik de opdrachtgever belde met dat nieuws was ie dolblij. De offerte ging de deur uit en terwijl andere klussen nog liepen was er overleg met de opdrachtgever en de eigenaren van de hal om alles van de grond te krijgen.Ik begon tussen de bedrijven door alvast aan de zijplaat waarmee een schade afgedekt zou gaan worden, want ik was al tot de conclusie gekomen dat -als we dit voor de ergste kou wilden gaan doen- het flink aanpoten zou worden. Alleen de zijplaat voor de schade was al 2 bij 110 meter dus al een flink schilderij!

Op advies van de eigenaren van UCP BV besloten we het project zover mogelijk naar voren te halen en niet in November maar in Oktober te beginnen, minder kans op vorst en voor UCP BV handiger ivm een voorraad die er aan zat te komen. De eigenaren van de camper waren ondertussen nietsvermoedend op pad maar hadden pc en printer aan boord dus konden evengoed alles regelen om hem -zodra zij terug waren- in te komen brengen.

Met de eigenaren van UCP BV hebben we in de hal uitgestapt waar de camper kon staan en dan denk je dat je realistisch bent, maar toen het ding op 18 oktober naar binnen gereden werd hadden we toch zoiets van, "oei die is groot". Als je er dan ruimte omheen houd om er met een steiger omheen te kunnen komen neem je meer ruimte in beslag, ook niet helemaal bij stil gestaan, dus zelfs daar was het een enorm sta in de weg. Dus het aanpoten zou op 2 fronten wel handig zijn, ook hier zou hij niet lang kunnen staan zonder een lastpak te zijn.

En dan..., hoe begin je aan zo'n groot hoofd?? Niet met een klein blaadje overtrekken in ieder geval, dit zou gewoon schetsen met de airbrush worden maar dan wel met de grootste airbrushpistool en op flinke schaal. Voor de zekerheid ben ik gaan schetsen in de lichtste huidskleur van te tijger, gewoon na het wassen , schuren en gronden, direct op de auto. Onder het mom van...gaat het mis dan wassen we 'm gewoon weer. Maar het ging niet mis, met een tijgerfoto op het raam geplakt en het streven dat alle zwarte sleutelgaten en aanzetten van de ruitenwissers etc zouden verdwijnen in zwarte vlekken, ben ik vlekken en ogen gaan uitschetsen en daarna ging ik de vlekken vast in zwart zetten, het oog verder uitwerken en toen had ik een goede start. Ik wilde dat de ogen eruit zouden knallen dus tussendoor op zoek naar de mooiste tijgerogen via mijn mobiel en heb ik een combinatie van geel, groen en een beetje bruin ingezet. Daar werd ik helemaal blij van en na 3 dagen had ik een mooie motorkap.

Daar was ik eigenlijk al zielsgelukkig mee(gelukt!, stoer!, niks meer aan doen!!). Dus besloot ik eerst verder te gaan met de achterzijde waar een gerepareerde schade ook van welpjes voorzien zou worden. En stuurde ik de foto van de motorkap ondertussen naar de opdrachtgevers. De schadeplek achter het raam had een een ruimte van ongeveer 110 bij 0.75 m en "doe maar iets met welpjes en kun je misschien iets creatiefs doen met die lelijke striping", resulteert dan in:

De foto's doen de plaat overigens geen eer aan. Het licht aan deze kant van de hal is heel slecht dus de foto heeft een dot licht nodig om zichtbaar te zijn, waardoor de kleuren en details wegvallen. Ik persoonlijk vind dit het mooiste en leukste deel.

Ondertussen kreeg ik reactie van de eigenaren, ze vonden de motorkap geweldig maar wilden toch echt de hele voorkant in 1 groot tijgerhoofd veranderd hebben. Dus kacheltje, compressor en de hele handel weer mee naar de voorkant en daar weer verder knutselen met een bek, neus en heel veel haar.

Ondertussen sloeg de kou toe en onder de 18 graden hecht airbrush echt niet. Een hal van 200 m2 verwarmen is een regelrechte ramp en niet te doen dus verwarmde ik elke keer plaatselijk de stukken die in de verf moesten en trok ik zelf thermo-ondergoed van manlief aan. Op zoek naar een betere oplossing ging ik naar de Borent, die hebben prachtige kacheltjes voor grote ruimtes maar geen verlengsnoer...zo'n handig bedrijf dat Borent! Daar schoot ik dus niks mee op! Gelukkig ging de temperatuur weer een pietsie omhoog en kon ik voorlopig toe met mijn -verwarm per plekje methode- ik had nog steeds hechting. Dus doorwerken en zorgen dat we -voor het echt koud wordt- de deur uit kunnen. Het werd een aardige eindsprint waarbij de plaat nog over de schade geplakt moest worden, er nog plekjes moesten worden bijgewerkt, haren aangevuld, schaduwen toegevoegd en ook nog moest worden gelakt. Maar na een weekend en een week in-een-stuk-door was ze af op 14 november.

Vrijdag 16 november gaan de eigenaren kennismaken met het nieuwe uiterlijk van hun huis op wielen en dus slaap ik nog even erg onrustig. Overigens waren ze laaiend enthousiast over de foto's tussendoor en aan de telefoon dus ik denk dat het wel goed zit maar toch......

Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page